Lehet-e? Kell-e? Mit? És hogyan?
A Televíziós Művészek Társasága alapszabályának egyik fontos
célkitűzése:
„…hogy a közszolgálati televíziók a meglévő kulturális értékek
közvetítésén túl, önálló, művészi, értékteremtő munkát is végezzenek.”
Ez a célkitűzés nagyon sok televíziós műsortípusra
vonatkozik, a művészi értékű dokumentum filmekre éppúgy, mint színházi
előadások rögzítésére, vers műsorokra, értékes kvíz-játékokra.
Vonatkozik a tévéjátékokra, tévéfilmekre is, arra a műfajra, amely
egyik, nemzetközi tekintéllyel rendelkező erőssége volt a magyar
televíziózásnak. Ez a műfaj, az elmúlt időszakban csendes elmúlásra
ítéltetett.
Lehet-e drámai programokat - tévéfilmeket,
tévéjátékokat -, készíteni a televízióban? Kell-e? Mit ? És hogyan
lehet ilyen produkciókat létrehozni a közszolgálati televíziókban?
Nem kívánunk ábrándokkal foglalkozni. Megpróbáltuk a
lehetőségeket és a teendőket reálisan felmérni.
Lehet-e?
Ez mindenek előtt pénzkérdés.
Egy saját gyártású, több kamerás technikával készülő
tv-dráma előállításának átlagára – szerény, de reális számításaink
szerint -, 20 millió forint, így tehát, ha 12 ilyen tévéjátékot tervezne
a televízió egy évre, ennek átlagos költségen számított összköltsége
240 millió forint lenne..
Egy videó technikával készülő televíziós film átlagára
– hasonló számítási mód szerint -,45 millió forint. 12 tévé-film
összköltsége, átlagos áron számítva, évi 540 millió
forint.
Számításaink szerint, egy színházi közvetítés átlagos ára 3 millió
forintból megoldható.. Ha 30 közvetítést terveznénk, ennek átlagos
összköltsége: évi 90 millió forint lenne.
A fenti átalagárak szerint tehát 12 tévéjáték, 12
tévéfilm és 30 színházi előadás rögzítése évi 870 millió forintot
igényelne. Ez az összeg hozzávetőleg 100-120 óra hasznos műsoridőt
jelentene egy közszolgálati televízió számra.
Felsorolt átlagárainkat illetően többen azzal a kifogással éltek,
hogy ezek az árak túl alacsonyak. Tisztában vagyunk azzal, a megjelölt
átlagárak szűk anyagi lehetőségeket jelentenek és feltételezik, hogy a
forgatókönyvek, értékes mivoltuk mellett, ezeken a kereteken belül
legyenek megvalósíthatóak. Ezek a keretek tisztes jövedelmet nyújthatnak
a produkciókban részvevőknek, de az átlagosnál jóval nagyobb jövedelmet
nem. Mindez nem ideális állapot, de ha teret kívánunk teremteni
színészek, írók, rendezők számára, akkor a folyamatot így lehet
elkezdeni.
Kell-e?
De kell-e a közszolgálati televízióban önálló művészi
tevékenységet folytatni? Lehetséges-e, hogy a Magyar Televízió, egyebek
közt, művészeti intézmény is legyen? Nem túlzás ez? Vajon nem elegendő
az, ha nehéz anyagi helyzetünkben, csupán a külső forrásokból
megvásárolt filmeket sugározzuk és csak a közvetítő szerepére
vállalkozunk?
Nem. Ez mennyiségi és minőségi kérdés.
A valóban értékes magyar és nemzetközi gyártású filmek
vásárlási lehetőségei behatároltak. Az tervezett, saját gyártású
produkcióink kiegészítenék a vásárolt filmek mennyiségét.
Minőségi kérdés is. Vajon össze lehet-e mérni a
„Fekete város”, „Az özvegy és leánya”, vagy az „Abigél” hatását és
erejét egy Délamerikából vásárolt sorozattal? A klasszikus és kortársi
magyar irodalom művészi feldolgozása hatalmas lehetősége, de
kötelezettsége is a magyar, közszolgálati televíziónak. Az EU-hoz való
csatlakozásunk óta visszatérő és csak helyeselhető téma a tagországok
nemzeti identitásának a fontossága. Nem vétek-e az, ha a legnagyobb
tömeg-kommunikációs eszközben háttérbe szorítjuk a nemzeti kultúrának a
dramatikus, irodalmi-művészi értékű hatóerejét?
A kormány – méltánylandó módon -, jelentős összegekkel
támogatja a magyar színházak és a mozifilm készítők művészi
tevékenységét. Ezt feltétlenül helyesnek tartjuk, de vajon indokolt-e
az, ha a kulturális értékek, az ízlés, a helyes magatartásformák
terjesztése, az előbbiekkel csaknem összehasonlíthatatlanul nagyobb
nézettséggel rendelkező közszolgálati televíziókban a háttérbe szorul?
Nálunk egy „bukás” – a nagyon ritka 1 százalékos nézettség – is
körülbelül 80 ezer nézőt jelent. Ez hány színházi előadás, vagy
mozifilm-vetítés?
Mit ?
Az eléggé elterjedt elitista szemlélet
szerint a műveletleneknek - jó esetben – alacsony színvonalú közhelyet,
a művelteknek pedig megfejtendő parciális problémákat, netán lilaságot
kell nyújtani. Ez egy népszínházi szemléletre hívatott televízióban
rossz szemlélet, ami kárt okoz, és érdektelenségre vezet.
Közérdekűség nélkül nincs művészet. Ez a
művészetben - elsősorban -, nem a politikai közérdekűséget jelenti,
hanem a társadalmi élet mindenféle vonatkozásában jelentkező égető
kérdések, jó-rossz magatartásformák, jellemző élethelyzetek, a
társadalom életvitelének a színrevitelét, melyben a közönség magára
ismer - sőt, a drámai művek katartikus hatása révén, érzelmeiben és
gondolataiban tovább is jut. Megjegyezzük, hogy nemcsak a kortársi
tematika számíthat közérdekűségre, hiszen a közönség még a történelmi
drámákat is a jelen életére vonatkoztatva éli át.
Nincs művészet önkifejezés nélkül. Ez így
igaz, de a kérdés az, hogy a művészt, aki ki akarja fejezni önmagát,
olyan kérdések égetik-e, mint az emberek jelentős részét és ilyen
kérdésekben merészel-e ítélni, állást foglalni. Különben érdektelen.
A közérdekűségre való rátalálás
előfeltétel, de önmagában még nem jelenti a minőséget. Ahhoz tehetség
kell, ami, Csehovval szólva, koncentráló képesség, fantázia és bátorság.
És konstruktív filozófia.
Nagyon fontos, hogy a televízió dramatikus
programja változatos műfajokban jelenjen meg - a komédiától a
tragédiáig. Ez ügyes arányok kérdése. Óvakodni kell az egyoldalúságtól,
netán a műfaj elkomorításától.
Hogyan?
Két kérdést kell végig gondolnunk. Az élő
irodalommal való kapcsolat, és a szervezeti felállás kérdését.
Az írott anyagnak döntő szerepe van. A jó
forgatókönyvet el lehet rontani, de a gyengéből a legnagyobb
erőfeszítések árán is csak közepes mű születik. A klasszikusok
megjelenítése mellett, újra fel kell építeni a kortársi írókkal való
kapcsolatrendszert. Ez nagyon fontos, mert a televíziónak a kortársai
irodalommal való kapcsolata nagyon elhanyagolt, szinte elveszett. A
kortársi irodalom ma anyagi és erkölcsi szempontból egyaránt
méltánytalan helyzetben van. Egy televíziós drámai műhely - más
intézmények mellett -, fontos irodalomszervező fórum lehetne, s e
mellett anyagi lehetőséget is nyújthatna a szerzőknek, ami szintén nem
mellékes. Különösen igaz ez a fiatal drámaírók esetében, akiknek jó sora
legfeljebb a színházak stúdió-műhelyeiben kap bemutatási lehetőséget.
A televíziós játékok, tévéfilmek készítését, a
színházi közvetítések rendjét meg kell tervezni, és gyártásukat meg kell
szervezni. Forgatókönyvekre van szükség, színházakkal kötött
megállapodásokra, a határokat megszabó anyagi lehetőségek ismeretére és
a gyártási munkák művészi és gazdasági ellenőrzésére. Mindehhez, működő
szervezetre van szükség.
A legegyszerűbb és egyben a klasszikus
megoldás, felelős dramaturgiák és színházi szerkesztőségek működtetése.
A célok ( tervek ) megfogalmazása, az anyagi lehetőségek meghatározása
(éves gyártási költségkeret).
A jelenlegi rendelkezések szerint ez nem így működik.
A televíziós filmek, tévéjátékok előállításához szükséges pénzösszeg
döntő része felett az MMK (Magyar Mozgókép Alapítvány) és az ORTT
rendelkezik. A produkciókkal pályázni kell és ezeknél az intézményeknél
hozzák meg a döntést a fölött, hogy mely pályázatokat támogatnak s
melyeket nem. A pályázatokhoz azonban a televíziók szándéknyilatkozata
is szükséges, hogy mely pályázat adható be, azt egy televíziós
előzsűrinek is el kell döntenie. Ezért, ez a szabályozás sem mond ellent
annak, hogy a közszolgálati televízióknál szükség lenne egy
-
megrendelő,
-
tervező, .
- és a gyártást ellenőrző szervezetre.
- - - - - - - - - - - - - - -
- - -
Külön szeretnénk megemlíteni a színházi
közvetítések kérdését.
A színházi közvetítések nem tévé-játékok,
hanem helyszíni közvetítések, akkor is, ha rögzítésről kerülnek
sugárzásra, de a dramatikus produkciók világába tartoznak. Ahogyan a
bevezetőben leírtuk, a dramatikus művek készítésére szánt keretösszeg
viszonylag nem túl nagy részét színházi előadások rögzítésére és
közvetítésére kellene fordítani. Ezt nagyon sok dolog indokolja.
Két-három órás televíziós drámai programok, melyek viszonylag olcsó
áron adnak élményt a közönségnek. A színházakat - főleg a vidéki
színházakat - ambicionálná a televíziós felvétel lehetősége. Sokszínű
kulturális program jelenne meg a nézők előtt, és nem utolsó sorban olyan
színházi és színészi értékeket őriznénk meg ebben a pillanathoz kötött
műfajban, melyre máshol nincs is lehetőség.
Biztosak vagyunk benne, hogy a színházi
közvetítések minél szélesebb körű rendszerének megteremtésében -
érdekeltségük miatt -, nagy segítségünkre lennének a színházak is..
A Televíziós Művészek
Társaságának Választmánya.
|